5 ting på nettet du SKAL gøre som virksomhed, håndværker, butik eller restauration

Digital tilstedeværelse er ikke noget en virksomhed kan vælge til eller fra. Det er noget som du skal have. At vælge ikke at være tilstede på internettet svarer til at nedlægge telefonen eller nægte at modtage post. Alligevel er der mange små virksomheder der fravælger det. Eller bare ikke har fået gjort det. 

Digital tilstedeværelse betyder, at din mulighed for at blive fundet af nye kunder vokser kolossalt. Der er flere potentielle kunder som bruger Google til at finde en virksomhed end de bruger telefonbogen. Alligevel møder jeg i mit daglige virke en del virksomheder som ikke er tilstrækkeligt til stede på nettet. Det gælder i meget høj grad de helt små virksomheder indenfor mange forskellige brancher. Det kan være konsulenter, håndværkere, butikker, frisører og restaurationer. Grundene kan være mange – men ofte bunder det i misinformation. Mange tror det er dyrt og besværligt, men det behøver det ikke at være. Her i denne artiklen lister jeg 5 ting op, som du kan gøre i denne uge, og som ikke kommer til at koste en formue.

1. Din hjemmeside

Dette er det allervigtigste. En virksomhed bør altid have egen hjemmeside med eget domæne. Den behøver ikke at være stor og avanceret. Den behøver ikke at have webshop og alt muligt andet. Men den skal være der. Hjemmesiden er det allermest brugte kontaktpunkt mellem dig og kunderne, og hvis den ikke findes går du helt sikkert glip af indtægter.

Du kan lave din hjemmeside på mange forskellige måder. Der findes utallige systemer der hjælper dig til at sætte hjemmesider op – nogen er gode, nogen er knap så gode. Hvis du bruger en af disse tjenester så vær opmærksom på betingelserne. Ejer du dit domæne selv? Hvor lang binding er der? Hvad skal du betale ekstra for? Det bedste er der, hvor du kan betale et fast (og helst ikke for højt) beløb for alle de sider og undersider du ønsker. Personligt vil jeg altid anbefale en simpel WordPress-installation på et billigt webhotel. Det giver dig en standardsystem, hvor du ikke er bundet til din webhost, og hvor du kan flytte din side til en anden server hvis du ønsker det. WordPress er verdens mest udbredte CMS (Content Management System – software til opbygning af hjemmesider), og det giver dig den fordel at der er masser af flotte grafiske temaer, og massevis af god dokumentation til systemet.

Men altså – ligemeget hvilket system du vælger så skal du have en hjemmeside. Og det skal være på et domæne som er ejet af dig.

2. Facebook-siden

Facebook er stadig verdens mest udbredte sociale medie, og der er ikke noget der tyder på, at det kommer til at ændre sig nævneværdigt i den kommende tid. Derfor kan du heller ikke komme udenom at være tilstede på Facebook som virksomhed.

Husk at du skal være på Facebook som en virksomhedsside. Det er ikke det samme som en profil, og det er en fejl som jeg stadig møder mange virksomheder der begår. En virksomhedsside er en professionel profil særligt lavet til virksomheder. Det kræver, at du har en personlig Facebook-profil for, at du kan administrere siden, men det gør til gengæld, at du kan adskille din virksomhedsside og din personlige Facebook. Det gør også, at du kan tildele administratorroller til flere brugere, hvis I er flere i virksomheden der skal kunne lave opdateringer på virksomhedens vegne.

Du sætter din Facebook-side op ved at gå til facebook.com/page, og her gå igennem guiden. Det tager vitterlig kun 5 minutter for at komme igang, og derefter kan du begynde at lave opdateringer på virksomhedens vegne.

Brugen af din Facebook-side skal hænge sammen med din hjemmeside. Brug siden til at dele links til relevante opdateringer på din hjemmeside, og dermed lede trafikken ind på det sted hvor du styrer det hele.

3. Google My Business

Google har lavet et godt værktøj til at styre virksomheders tilstedeværelse på tværs af de mange Google-platforme – herunder Google+, Youtube og Google Maps. Især hvis du har en virksomhed med en fysisk besøgsadresse er en registrering i Google My Business essentiel. For det betyder, at folk kan finde din virksomhed når de søger på Google Maps, og eftersom Google Maps er standard på alle Android-telefoner så er det noget som virkelig mange gør.

Når jeg kommer til en by jeg ikke har været i før så bruger jeg altid Google Maps til at finde en cafe, hvor jeg kan få en kop kaffe (fordi jeg altid kommer for tidligt til de møder jeg skal til). Hvis ikke de lokale cafeer er registreret på Google Maps så finder jeg dem ikke. Så simpelt er det. Og jeg er næppe den eneste der har det sådan.

Sørg derfor også for at blive “verificeret” når du bruger Google My Business. Det betyder at Google sender dig et gammeldags postkort, hvor du har en kode der skal indtastes i systemet. Så har du bevist overfor Google, at du rent faktisk har den adresse.

Gå til Google My Business og følg guiden for at komme igang.

4. LinkedIN

Der er rigtig mange der bruger LinkedIN til at have en personlig profil, hvor man kan se deres CV etc. Men som virksomhed skal du også sørge for at oprette dig med en virksomhedsside på LinkedIN. Især hvis I er flere ansatte er dette super relevant, da de enkelte ansattes profiler så vil linke tilbage til virksomhedssiden.

En virksomhedsside fungerer, som vi har set det på Facebook, som en professionel profil for en organisation på LinkedIN. Her kan man komme med statusopdateringer på hvad der foregår i virksomheden og komme med en beskrivelse af hvad man arbejder med. Det er ikke et sted du skal ignorere.

Gå til Linkedin.com/company for at sætte en side op.

5. Vælg dine medier

Du har en virksomhed for at arbejde og tjene penge. Jeg har fuld forståelse for, at du ikke ønsker at bruge al din tid på at være på sociale medier, og det skal bestemt ikke gå ud over din evne til at passe din virksomhed. Så vælg de medier du ønsker at være på afhængig af, hvilken branche du er i.

Hvis du arbejder med kunsthåndværk eller mode så ville jeg absolut overveje at være på Pinterest eller Instagram (eller begge). Hvis du arbejder med kommunikation og markedsføring kan Twitter vise sig at være et godt sted at være. Henvender du dig til et ungt publikum er et måske Snapchat du skal bruge.

Det kan også være det er noget helt andet du har brug for. Måske skal du kombinere din strategi på web og sociale medier med et email-nyhedsbrev, videoer på YouTube eller noget helt femte. Men det kræver stadig, at du har lagt din base. At du er tilstede. Så kan du bygge ovenpå.

Læg en strategi for, hvilke medier der er relevante for dig – og gå så 100% ind i det. Det her er ikke noget som du kan eller bør gøre halvt. Enten er man til stede eller også er man ikke.

Denne artikel bliver uddybet i 14 episode af Semiosis Formidlings podcast – Digitale Signaler. Lyt med her eller på iTunes

Brug for hjælp?

Virker disse fem trin uoverskuelige? Så kan jeg godt hjælpe dig. I Semiosis Formidling har jeg specialiseret mig i at hjælpe virksomheder og organisationer til at få sammenhæng i den digitale kommunikation. Det kan være gennem hjælp med opsætning af hjemmeside, støtte til at komme igang med sociale medier, udarbejdelse af indhold, søgemaskineoptimering og inspirationsforedrag eller kurser.

Kontakt mig her på siden – eller på ab@semiosis.dk – for at høre mere.

Ham der er den i Semiosis Formidling. Underviser, indholdsudvikler, nørd, surdejsbager, kommunikationsgøgler, provinsboer, eksilkøbenhavner, uegnet til militærtjeneste og venstresnoet.