Apple køber Netflix? – og 3 opkøb du havde glemt

TV2 News indleder årets første hverdag med et spekulativt rygte om at Apple måske vil købe Netflix. Og det har fået mig til at se tilbage på 3 store teknologi-opkøb som vi næsten havde glemt.

Men lad os starte med historien om Apple. Den kom helt frem til TV2’s Business-nyheder her til morgen, men helt ærligt må den siges at være temmelig spekulativ. Den stammer fra Business Insider, hvor to analytikere fra Citi sammenholder tre forskellige fakta:

  • Apple har VIRKELIG mange penge (cash-beholdning på 250 milliarder USD)
  • Trumps skattereform gør det attraktivt at hive penge hjem fra udenlandske datterselskaber, og vil give Apple en meget stor pengetank i USA
  • Apple har ikke nogen streamingtjeneste, men kan godt lide medier

Og set i det lys giver det jo fin mening, at de skulle købe Netflix. Men det er altså ren spekulation. Det er en analyse af, hvad der ville give mening for Apple at købe – og analytikerne sætter da også kun chancen for et opkøb til 40%. Så at den historie nåede frem til at være en nyhed på TV2 News må siges at være temmelig clickbaity (eller hvad vi nu kalder den slags på en TV station).

Dermed ikke sagt, at Apple ikke vil købe Netflix. På mange måder giver det fin mening, selvom Apple traditionelt set ikke har købt så store etablerede virksomheder – med Beats som en af de store undtagelser. Og Beats opkøbet kan måske give os en ide om, hvad Apple vil gøre med Netflix hvis de køber det.

Apple er glade for deres brand – men har også sund sans for, at et etableret brand kan have værdi. Således findes “Beats Music” (deres streamingtjeneste) ikke mere – den er rebrandet som Apple Music. Til gengæld så findes hardware-brandet “Beats by Dre” stadig. Fordi på hovedtelefonområdet er Beats større end Apple.

Så vil Netflix blive ved med at eksistere som Netflix, hvis de bliver købt af Apple? På den ene side så er Netflix et meget stærkt brand. Det er blevet synonymt med streaming af TV ojg det er svært at forestille sig, at man skulle være at lave det om til “Apple Stream” eller hvad hulen man vil kalde det.

På den anden side ville rebrandingen være en del af Apple’s begrundelse for opkøbet. Fordi opkøbet jo handler om, at de ikke føler sig stærke nok på streaming af TV. At de mangler eksklusivt indhold som gør det mere interessant at købe Apple TV, iPads eller iPhones. Men det opnår de kun, hvis de rent faktisk trækker Netflix fra andre platforme. For der er allerede Netflix på alle de enheder. Så hvad skulle formålet være med det, hvis man bare lader det ligge?

Og set udfra det så kommer jeg her med min analyse. Nemlig at jeg ikke tror Apple vil købe Netflix. At det faktisk er mere sandsynligt, at de vil tage den HELT store tegnebog frem og købe Disney. Fordi de så kan lave en streamingtjeneste med indhold de kontrollerer – og fordi der har været stærke forbindelser mellem Apple og Disney helt tilbage fra Steve Jobs og Pixar.

Tre opkøb du (næsten) havde glemt

De her store opkøb er jo ikke noget nyt – og historien her fik mig til at se på tre opkøb som vi næsten havde glemt.

Yahoo køber hele verden

Ingen gennemgang af store opkøb uden at nævne Yahoo. Yahoo var den helt store OG fra før boblerne sprang – og de var usædvanlig friske til at købe både det ene og det andet. Deres liste over opkøb er imponerende lang, og tæller blandt andet:

  • Broadcast.com – internetradiopioneer – rebrandet som Yahoo Radio og senere lukket (og grund til at Marc Cuban er milliardær).
  • Flickr.com – billeddelingstjeneste. Yahoo lod dem være ret meget i fred og beholdt brandet. Men lod dem også være så meget i fred, at de langsomt blev mindre og mindre relevante. Men Flickr findes stadig, og er faktisk et OK community for fotonørder.
  • Tumblr – bloggingtjeneste. Også her lod Yahoo dem være i fred og beholdt brandet. Men fik det heller ikke til at blive til andet end det var.

Det korte af det lange er, at ingen af disse opkøb kunne redde Yahoo for at blive til en internetdinosauer og i sidste ende blive opkøbt selv af Verizon. Så nu er Flickr og Tumblr ejet af et telefonselskab.

Google køber med skiftende held

Google er heller ikke blege for at bruge den store tegnebog – og har haft meget varierende succes med opkøb.Opkøbet af Youtube for 1,6 milliarder USD i 2006 er måske en af de allerbedste opkøb nogensinde. Fordi Youtube som brand og tjeneste giver fuldstændig mening i forhold til Google. Og her valgte de at beholde brandet, men bruge det til at understrege, at Google ER internettjenesten per excellence.

Omvendt har Google haft en mindre heldig hånd når det kommer til hardware-selskaber. Opkøbet af Nest har ikke rigtig rykket noget, og det er påfaldende at en stor del af Googles IOT-dimser ikke er lavet af Nest, men af Google selv. Og opkøbet af Motorola var formentlig tæt på en katastrofe, som jo også endte med at de solgte det videre til Lenovo for en langt mindre pris end de havde betalt.

Og i 2017 købte de så dele af HTC …. sporene skræmmer, men måske netop derfor at de valgte IKKE at købe hele HTC, men kun deres udviklingsafdeling.

Microsoft, LinkedIn, Slideshare og Lynda.com

En af de største opkøb i nyere tid står Microsoft for, og langt de fleste mennesker har glemt det. Nemlig at de i december 2016 købte LinkedIn for 26 milliarder USD(!) Det har så indtil videre ført til, at Word er blevet bedre til at lave et CV, men ellers har de ladet LinkedIn være ret meget i fred. Det er mig stadig en gåde hvorfor de købte LinkedIn, men måske vil det give fuldstændig mening lige pludselig.

Det sjove ved det opkøb er faktisk mest alt det som Microsoft fik med da de købte LinkedIn. For LinkedIn havde selv haft tegnebogen fremme og lavet en del opkøb. Og to af dem er ret interessante set i lyset af, at det nu er Microsoft der ejer dem:

  • Slideshare – socialt netværk for præsentationer. LinkedIn købte dem i 2012 og valgte så at gøre ingenting. Nu er de ejet af Microsoft, men der er stadig ikke lavet nogen integration mellem Slideshare og PowerPoint. C’mon. Den ligger sgudda til højrebenet.
  • Lynda.com – elæringssite. Nok verdens største udbyder af elæring, Lynda.com, blev købt af LinkedIn i 2015 – og er stille og roligt blev rullet ind i LinkedIn (nu som LinkedIn Learning). Men hvorfor holde det der? Hvorfor ikke gå hele vejen og lave Microsoft Learning?

2018 ….

Hvorfor er de her opkøb så interessante? Det handler sådan set ikke om pengene (selvom der altid er fascination i store mængder cash der skifter hænder). Det er fordi opkøb er interessante signaler om, hvor en branche er på vej hen. At Apple’s potentielle opkøb af Netflix viser, at TV og video stadig er det hot-hot-hotte. Fordi “cord cutting” ikke længere er for nørder, men faktisk noget helt almindelige mennesker gør.

Så derfor bliver jeg også ved med at spidse ører når de her rygter dukker op i morgennyhederne.

 

Ham der er den i Semiosis Formidling. Underviser, indholdsudvikler, nørd, surdejsbager, kommunikationsgøgler, provinsboer, eksilkøbenhavner, uegnet til militærtjeneste og venstresnoet.

Hvad mener du? Har du en kommentar eller et spørgsmål?