Digitale Signaler 12 – Din kaffemaskine skal på Google Classroom

Om smarte ting og smart læring … 

DSC00200Denne uge handler det først om smarte ting. “Internet of things” har været noget af det som vi har talt allermest om i år, og det vil kun komme til at blive endnu mere. Apple lancerede Homekit på WWDC, Google vil have Android overalt og nu har Samsung så købt Smarthings for at være med. Og det er altså interessant. For det er en del af den “interface-revolution” som jeg har talt om de sidste gange. At vi begynder at bruge alt muligt andet end tastatur til at kommunikere med vores teknologi. Om det så er billeder, stemme – eller bare det at vi åbner en dør – så ændrer det teknologiens rolle fra at være noget vi tænder for til at være noget som bare er i vores omgivelser, og som vi bruger uden at tænke over det.

Andet emne handler om elæring. Fordi Google har åbnet Google Classroom for alle med en Apps for Education-konto. Jeg håber vi kommer til at se det blive åbnet op for mere end det. At også alle os med almindelige Apps-konto, eller bare med en Gmail, kan få adgang til systemet. For det ligner et godt og brugervenligt LMS. Men indtil da må vi bruge alternativer som Moodle der også er virkelig godt, men som også er temmelig ressourcekrævende (jeg hjælper dog gerne hvis det skulle være – kontakt mig). For elæring er stadig relevant, og det er blevet så meget nemmere. I USA er 30% af al corporate undervisning baseret på elæring … og 80% af virksomhederne bruger elæring. Det skal vi også lære. For det giver ganske enkelt mening. I denne episode kan du høre lidt om hvad der er vigtigt at tænke på i forhold til udvikling af elæring (hint: det er ikke teknologien).

Ham der er den i Semiosis Formidling. Underviser, indholdsudvikler, nørd, surdejsbager, kommunikationsgøgler, provinsboer, eksilkøbenhavner, uegnet til militærtjeneste og venstresnoet.