Facebook gider ikke se på dit kommercielle pis – men der er en måde at fastholde dit publikum

Ved årsskiftet offentliggjorde Facebook, at de vil ændre den måde de prioriterer i dit newsfeed. Mere fra dine venner og mindre fra virksomheder og kommercielle sider. Og det er jo ikke SÅ fedt for os der satser på at Facebook skal hjælpe os med markedsføringen. Men der er måder du kan fastholde dit publikum på.

Vi kan mene hvad vi vil om Facebooks beslutning – den står formentlig ikke til at ændre. Og det var jo den kontrakt med djævelen som vi indgik da vi besluttede os for at markedsføre os gennem Facebook. At vi lægger vores reach i hænderne på nogen der har andre interesser end os. Det har jeg skrevet om før. Det korte af det lange er, at selvom du måske har 2000 likes på din Facebook-side så kan det godt være at dit indlæg kun bliver vist til 250. Eller måske endnu færre.

Vi kan også lave motivtolkning og enten tro på dem når de siger, at det er for at gøre Facebook til et mere behageligt sted at være eller se det som ren afpresning, hvor Facebook fortæller os, at enten så betaler vi ved kasse 1 eller også så kommer det vi skriver ikke ud til nogen. Det gør ingen forskel. Konsekvensen er, at vores newsfeed ændrer sig – og det gør vores reach også når vi bruger Facebook kommercielt.

Lav bedre indhold

Det er jo ikke alt kommercielt indhold som Facebook vil fjerne. De vil nedprioritere det – og det vil især ramme det dårlige.

Page posts that generate conversation between people will show higher in News Feed.

Facebooks blogpost

Det handler om at skabe engagement. Om at få folk til at tale sammen. Kommentere, dele, skændes, like eller noget helt femte. Så hvis man er i stand til at lave indhold som gør det, så har vi en større chance for at blive vist i newsfeedet.

Det burde ikke være en nyhed for dem som bruger Facebook kommercielt. At hvis du laver godt indhold som folk er engageret i så bliver det vist mere. Men nu bliver det altså endnu mere udtalt fordi Facebook vil nedprioritere det ligegyldige, uopfindsomme, overkommercielle, en-vejskommunikerende lorteindhold.

Se det evt som en mulighed. Dine konkurrenters dårlige indhold får mindre plads – dit fremragende indhold kan få mere plads.

Vi gør det live!

For example, live videos often lead to discussion among viewers on Facebook – in fact, live videos on average get six times as many interactions as regular videos.

Facebooks blogpost

Citatet herover er direkte fra offentliggørelsen af den nye politik. Og det må siges at være et vink med en vognstang. Hvis du går live får du dine ting vist – fordi algoritmen er blevet oplært til at opprioritere det. Clever clever hr. Zuckerberg. Du vil gerne have at folk live-streamer på din platform – så er det jo nærmest en genistreg bare at belønne dem med gratis reach.

Så på med speakerbrillen og få gang i din livestream, hvis du gerne vil fastholde dit reach.

Vi gør det i grupper

Der er også en anden vej – og det er noget du skal overveje. For mens Facebook nedprioriterer visningen af indhold fra kommercielle sider så opprioriteres indhold fra grupper. Det kan du bruge.

Skab et community! Skab et sted, hvor dem som kan lide det du laver kan dele viden med hinanden. Skab engagement og være communitymanager på det. Så kan du fastholde dit reach – og måske endda øge engagementet.

Din gruppe kan ikke stå istedet for en side – men den kan supplere. Så kan du bruge din side til at skaffe new business, og din gruppe til at fastholde de kunder du har.

Det er naturligvis ikke en strategi som dur for alle, men enhver virksomhed der har stamkunder eller tilbagevendende kunder kan med fordel gøre det. Det er forsøget værd når nu de ikke længere vil vise dine reklamer gratis.

Den sidste mulighed er naturligvis at betale …. eller finde en helt anden platform.

Ham der er den i Semiosis Formidling. Underviser, indholdsudvikler, nørd, surdejsbager, kommunikationsgøgler, provinsboer, eksilkøbenhavner, uegnet til militærtjeneste og venstresnoet.