Jeg hader content marketing

Jeg ved godt at det lyder sært. For jeg lever sådan set af at lave content marketing. Men det forhindrer mig bare ikke i at hade det af et godt hjerte.

Sådan set er jeg stor tilhænger af at skabe indhold, og dermed lave markedsføring. Det er en god ide, og det er en rigtig ide. Så godt indhold er jeg bestemt en tilhænger af. Der hvor jeg har problemet det er når man skaber indhold til Google fremfor at skabe indhold til mennesker.

Mennesker og Google vil det samme

content-9238Når vi bryder tingene ned til det helt basale så vil Google og din målgruppe det samme. For Google lever af at levere relevant indhold (og vise reklamer) – og din målgruppe ønsker sig relevant indhold. Det er i bund og grund win-win for alle.

Det er derfor jeg hader content marketing. Fordi det får folk til at producere dårligt indhold. Producere indholdsløse og lange tekster med det formål at snyde Google til at tro at det er godt indhold. Men når folk så finder linket i søgeresultatet og klikker …. BANG. Man kan godt snyde Google, men man kan ikke snyde læserne. Der er ikke noget galt med content marketing som begreb – hvis formålet er at producere noget som folk interesserer sig for, og som man kan dele på forskellige sociale platforme for at skabe engagement. Men der er noget galt med det når det kommer til at handle om at skrive 600 ord med det ene formål at skrive 600 ord.

Jeg siger ikke, at man ikke skal have søgemaskineoptimering i baghovedet når man producerer indhold. Man skal bruge de rigtige ord, og man skal skrive nok af dem. Man skal sørge for at teksterne bliver indekseret. Og en masse andre tips og tricks. Det er altsammen rigtigt og godt.

Skriv til mennesker

Min pointe i alt dette er blot, at man skal holde op med at skrive til Google. Man skal skrive ting som man forventer at målgruppen har lyst til at læse. Man skal dele sin begejstring og sin viden. Hvis man gør det rigtigt, og man virkelig har godt indhold som folk har lyst til at læse og se så kommer det også til at blive læst, fundet og delt.

Hvis nu alle der arbejder med at producere indhold til internettet besluttede sig for at tænke lidt mindre på Google og lidt mere på de mennesker som skal læse indholdet ville internettet være et bedre sted. Det er hujende naivt, det ved jeg godt, men jeg vil gerne gå lidt i front her – og erklære, at jeg hader content marketing. God markedsføring er markedsføring til mennesker fremfor maskiner.

Ham der er den i Semiosis Formidling. Underviser, indholdsudvikler, nørd, surdejsbager, kommunikationsgøgler, provinsboer, eksilkøbenhavner, uegnet til militærtjeneste og venstresnoet.