Top 3 steder at dele dine billeder der ikke er Facebook

Hvis du forlader Facebook, hvor skal du så poste dine billeder? For du kan jo ikke undvære det fix af serotonin som et god bunke likes er. Her er tre muligheder.

Det helt oplagte alternativ til billeddeling på Facebook er, naturligvis, Instagram. Problemet med det er bare, at det sådan set også er Facebook …. så jeg har forsøgt at samle nogle tjenester der IKKE er Facebook – og hvor det primære fokus er på billederne.

Flickr

Flickr er den gamle dame i billeddeling. Lanceret helt tilbage i 2004 (faktisk samme år som Facebook) var det i 0erne standarden for at dele billeder, diskutere billeder og se på billeder. I 2005 blev de købt af Yahoo, og levede en temmelig stille tilværelse i et hjørne af den gamle gigants kontorer. I 2017 blev Flickr købt af teleselskabet Verizon sammen med resten af Yahoos webtjenester. Trafikken på Flickr har været for nedadgående i perioder, men sitet findes stadig og har stadig en del aktive brugere.

På Flickr kan man have en gratis konto, der giver 1TB plads(!), og en Pro-konto der koster 50$ om året og som giver dig nul reklamer, bedre statistik, muligheden for at uploade fra desktop og adgang til forskellige rabatter hos Blurb og Adobe (og stadig 1tb plads). Det vil altså sige, at der for den almindelige bruger ikke er nogen grund til at opgradere – men det vil også sige at Flickrs forretningsmodel ikke nødvendigvis er at stjæle dit privatliv og sælge det til andre. Og det er jo en god nyhed.

Det som gjorde Flickr særlig godt, og som stadig gør det godt, er de mange grupper der er derinde. Her er grupper for folk der fotograferer i København, fotografer der elsker sort/hvid og fotografer som helst fotograferer hundehvalpe. Så her er der i hvert tilfælde en mulighed for at møde andre mennesker der deler ens passion. Og så er der forøvrigt den anden fordel, at Flickr ikke ødelægger ens billeder. De bliver vist rigtig pænt på sitet.

500px

Facebook er ikke den eneste grund til at Flickr har haft trafik der er nedadgående. Opkomlingen 500px fra Canada blev lanceret i 2009, og blev hurtig meget populær blandt de mere ambitiøse amatørfotografer. De blev for nyligt solgt til Visual China Group, og hvad det kommer til at betyde er svært at sige. Men lige nu er det business-as-usual hos dem.

Det med de ambitiøse amatørfotografer er både fordelen og ulempen ved 500px. For hvor Flickr er en folkelig pøl af billeder på tværs af ambitionsniveauer og formål så er 500px en mere kurateret oplevelse. Det er for dem som vil et eller andet med fotografi, og måske ikke så meget stedet for dig der bare gerne vil dele et billede af en solnedgang.

Forretningsmodellen hos 500px er meget lig med Flickrs. Der er mulighed for at købe sig til en pro-konto, og dermed få bedre statistik, en mere portefølge-egnet profil side og muligheden for at sælge billeder gennem sitet.

Serotonin-kicket er til gengæld i full-effect på 500px. For deres like-system er et hvor man samler stemmer – og hvis man får nok så kan ens billede komme med i “Upcoming“-sektionen, hvor det så kan få endnu flere stemmer og, hvis man virkelig er god, komme med i “Popular“. Se det er en sand popularitetskonkurrence.

VSCO

VSCO er mest kendt som en filter-app der kan få ens Instagram-fotos til at se endnu mere vintage-arty-hipster-agtige ud. Men med i app’en er faktisk også et socialt netværk … af en art.

Med VSCO kan du poste dine billeder til deres feed – og folk kan vælge at følge dig. Men det her er altså hipster-ville, så du kan ikke se hvor mange der følger dig, du kan ikke skrive kommentarer og kun du kan se hvor mange “favorites” du har fået. Så begrænset med belønningshormon her – men det er netop det VSCO er. Det er et socialt netværk for folk der er hævet over det der med sociale netværk.

Her er forretningsmodellen iøvrigt igen ret klar – nemlig at filterpakker til app’en koster penge.

Og det sidste oplagte alternativ

Men her til sidst må vi ikke glemme det sidste alternativ til de her tjenester. Nemlig din egen webside. Der har du 100% kontrol over tingene, og der er ingen der stjæler dine data. Det kræver lidt ekstra arbejde, men det behøver ikke at koste mange penge.

Har du bud på billeddelingstjenester som kunne være relevante? Så skriv det i kommentarerne.

Ham der er den i Semiosis Formidling. Underviser, indholdsudvikler, nørd, surdejsbager, kommunikationsgøgler, provinsboer, eksilkøbenhavner, uegnet til militærtjeneste og venstresnoet.