Vil RCS kunne redde os fra platform-kaos på chat?

Lige siden internettets begyndelse har chat-platforme været kaotiske. Mange vil kunne huske dengang hvor vi skulle have både MSN, ICQ, Yahoo-messenger, AIM og Skype installeret for at kunne kommunikere. Og det kaos er, desværre, ikke blevet mindre – det er bare navnene der bliver skiftet. Men måske, og kun måske, er der hjælp på vej … fra super-SMS eller RCS som det mere korrekt hedder.

RCS står for “rich communication services” og er det seneste bud på en teknologi der kan være på tværs af platforme – fordi det nemlig bygger på den eneste universelle teknologi på området nemlig SMS’en.

Alle andre af vores chat-platforme er afhængige af at vores kontakter har profiler på en central server. Det kan være LinkedIn, Facebook Messenger, Snapchat, Instagram, Evernote, Hangouts, Discord, Skype, Slack, Allo, Signal, Telegram, Twitter eller noget helt tyvende. Og reelt betyder det at jeg f.eks. er nødt til at være klar til at modtage beskeder på alle disse platforme for at holde kontakt med kunder, kursister og kontakter. Det er besværligt og det er dumt.

Nu har Google så bekendtgjort at de holder “pause” i udviklingen af deres platform Allo, og istedet for lægger al vægt bag udvikling og udbredelsen af RCS. Formentlig klogt eftersom ingen, overhovedet, bruger Allo til noget, og Google godt ved at løsningen for dem ikke er at lancere ENDNU en chat-app. Der er simpelthen for mange skeletter i det skab.

RCS

Som sagt er RCS en videreudvikling af SMS, og columbusægget her er, at det allerede er intergreret i den SMS-app som er på de fleste Android telefoner. Så det øjeblik det bliver lanceret vil der potentielt være milliarder af brugere til den nye tjeneste der blandt andet giver adgang til at sende billeder, video og lyd, lave grupper og meget andet.

Men der er også ulemper her – og de er ikke ubetydelige. Først og fremmest kræver RCS at teleselskaberne vælger at understøtte det. Og det er der stadig ikke så mange der gør. I Danmark var Telenor de første til at gøre det. De var med i lanceringen for et år siden, men de er stadig de eneste. Telia har rullet ud i Sverige i december 2017 – og lover at komme med snart. TDC har udtalt at de “understøtter RCS når kunderne efterspørger det” – hvilket naturligvis er noget ævl, for hvordan skulle den efterspørgsel komme når folk ikke ved hvad de går glip af. 3 er … tavse.

Der kunne dog være håb her – for med Googles annoncering af, at nu går de all-in på RCS så kan det være at presset vokser på teleselskaberne, og dermed også lysten til at implementere det.

Cross-platform

Den næste udfordring er at gøre det her til en sand cross-platform teknologi på samme måde som SMS, og f.eks. email, er i dag. Altså at jeg kan sende en RCS-besked til en hvilken som helst telefon uden at skulle være klar over hvilket teleselskab den er på – og hvilken telefon det er. Og her er elefanten i rummet Apple. For som det ser ud lige nu understøtter Apple IKKE RCS. Men der er solide rygter om, at presset på dem vokser fra telebranchen som helhed.

For her kunne virkelig være løsningen. Især fordi RCS også kunne understøttes af desktop-klienter og vi derfor, i den optimale situation, kunne opleve at man kan sende en besked til folk uden at de skal have en profil på en tjeneste og uden at skulle forholde sig til om de er på deres telefon, deres computer, deres tablet eller deres ur.

Indtil videre krydser jeg fingre og håber på at de kan blive enige om at bruge den nye standard – det lykkedes trods alt med SMS og MMS … så nu må vi være klar til at tage endnu et skridt på en universel platform.

 

Ham der er den i Semiosis Formidling. Underviser, indholdsudvikler, nørd, surdejsbager, kommunikationsgøgler, provinsboer, eksilkøbenhavner, uegnet til militærtjeneste og venstresnoet.